Het Poppenhuisproject

Voor Jaelyn’s derde verjaardag pimpte ik een oud poppenhuis. Ik ben zeker niet de eerste die dit deed en ook niet de eerste die er een blogpost over schrijft.
Maaar, misschien is mijn poppenhuis toch net iets anders dan anderen. Of geef ik andere uitleg. Ik durf het niet te beloven, want het is niet zo dat ik andere blogs heb afgestruind om te kijken wat er al over geschreven is.poppenhuis-before

Ik kocht het oude poppenhuis via marktplaats. Vervolgens stond het maanden verstopt in de kast (ook met de verhuizing naar ons nieuwe huis ging hij weer netjes een kast op zolder in). Ik schoof het steeds vooruit. Had altijd dingen die voor gingen. En ik zag er eerlijk gezegd tegen op. Ik had er geen zin in, ik had nog geen plan, hij moest perfect worden en wat als hij dat niet werd…

 

Toen kwam ineens Jaelyn’s verjaardag dichterbij en toen dacht ik, ja, nu moet ik ermee aan de slag. Ik had het ook verder uit kunnen stellen, naar 5dec, maar dan zouden alle credits (van Jaelyn) naar de Sint gaan…;) Nou moet ik zeggen dat zo’n deadline, zo’n tijdsdruk, altijd wel gewerkt heeft voor mij. Ik heb dat gewoon nodig om in beweging te komen.

Ik heb alle meubeltjes gekocht via marktplaats.Daarna heb ik het hele huis wit geverfd. De vloeren, muren, plafonds en de complete buitenkant. Tot zover had ik het in mijn hoofd. Het moest veel wit worden. En toen? Toen bedacht ik me dat we ook nog een restant licht grijze verf hadden staan en dat wanneer ik die voor de vloer op de benedenverdieping zou gebruiken, het poppenhuis qua vloeren hetzelfde zou zijn als ons eigen huis. O, dacht ik, dan verf ik de bank ook grijs, net als in ons huis. En zo verfde ik de eettafel en -stoelen ook in exact dezelfde kleuren. De verf daarvoor had ik ook nog staan. Die had ik gebruikt voor Jaelyn’s kledingkast.

Ik hou erg van wit, maar ook van kleurtjes, met name pastel. Dus ik besloot met behulp van papier hier en daar wat kleur aan de muren toe te voegen. Een paar maanden eerder had ik online al het Fermliving behang gevonden dat Jaelyn ook op haar kamer heeft, maar dan in poppenhuisformaat. Hoe tof is dat! Voor de andere slaapkamer koos ik een lambrisering die ik onlangs bij Ensuus voorbij had zien komen en ik erg mooi vind. Ik maakte deze na in paint, printte ‘m uit, knipte ‘m op maat (na eerst even passen en meten) en plakte ‘m (gewoon met hobbylijm) op de achterwand. Easypeasy dus. Voor de badkamer dacht ik aan een witte tegelwand zoals wij zelf ook op de badkamer hebben. Ik zocht op google, maar kon ‘m zo gauw niet vinden. Dus besloot ik op gridprint te zoeken en die vond ik heel snel. Voor de woonkamer koos ik voor een hoekje roze, omdat het anders te druk ging worden en het ook niet veel meer op onze woonkamer zou lijken.;) En op een zijmuur plakte ik een botanical behang dat ik gewoon heel mooi vind. Ik zocht het via google afbeeldingen op en “knipte” en “plakte” in Word een langere (verticale) baan aan elkaar. Toen kon ik baan voor baan op de muur plakken, zoals met echt behangen.

De roze badkamer vond ik eigenlijk al leuk zoals die was, dus die liet ik gewoon zo. Lekker makkelijk. De badkamer was dus al klaar. Het “badmatje” zat bij de meubeltjes die ik kocht, dus daar heb ik ook niets aan hoeven doen. Toen had ik dus de grootste slaapkamer met dezelfde vloer en muren als Jaelyn’s kamer. Toen bedacht ik om het bedje wit te verven, zodat die er ook hetzelfde uit zou zien als Jaelyn’s bed. Ik maakte van papier en satéprikkers een tipi. Deze vond ik hier. Ik koos voor een licht printje en maakte zelf (ook weer via google afbeeldingen en knippen en plakken in Word) hetzelfde printje als de Nobodinoz tipi tent op Jaelyn’s kamer. Dat Nobodinoz printje plakte ik gewoon er overheen. Daarna begon ik de smaak echt te pakken te krijgen, wat Jaelyn’s kamer namaken betreft. Ik maakte het Nobodinoz speelkleed na door het via google afbeeldingen naar Word te kopiëren en vervolgens naar het juiste formaat te wijzigen (een beetje gokken, op ’t oog), dat knipte ik uit en plakte het op wit vilt. Daarna kleurde ik, met een roze stift, de zijkant van het vilt rondom roze. Op diezelfde manier maakte ik ook de Nobodinoz kussentjes na, maar dan plakte ik een stukje vilt tussen 2 plaatjes, zodat het vilt als vulling dient. Toen maakte ik de witte schap na, aan de muur. Hiervoor heb ik een houtje gebruikt dat ik (op de gok) op maat knipte en wit verfde. Die bevestigde ik aan de muur met dubbelzijdig tape. Daar maakte ik een mini tasselslinger aan. Hiervoor gebruikte ik wat sliertjes van de “echte” tasselslinger op Jaelyn’s kamer. Dat was wat friemelwerk.

Ook de kledingkast maakte ik, in grote lijnen, hetzelfde als die van Jaelyn. Dit deed ik met gekleurd tape en een stukje van het miniatuur behang. Vervolgens maakte ik de leesboeken die Jaelyn heeft na. Weer via google afbeeldingen zoeken, kopiëren naar Word en daar het formaat aanpassen. Vervolgens knipte ik alle afbeeldingen van de boeken uit en plakte ze op een stukje karton, zodat ze iets steviger zijn om mee te spelen. Op die manier maakte ik ook de “J” circuslamp van Hema na. Vervolgens bedacht ik nog even hoe ik haar kledingrekje na kon maken, wat me tot m’n eigen verbazing heel snel lukte met wat grote, witte paperclips. Hij is niet super mooi gemaakt, maar hij lijkt wel en ik was op een punt gekomen dat ik al wat sneller tevreden werd.;) Bij Hema liep ik per toeval tegen paperclips in de vorm van mini kledinghangertjes. En ik zette 2 duplo blokjes in het huis, die de Lego Bricks opbergboxen voor moeten stellen.

De gestipte dekbedjes zijn gemaakt van een lapje stof die ik in een verpakking (met een aantal lapjes stof) kocht bij Zeeman. (de verhoudingen zijn niet helemaal kloppend, maar ik heb niets nagemeten en het gewoon op het oog een beetje na gemaakt. (Ten slotte is het voor een 3-jarig meisje;)) De stipjes op het krukje bij de kaptafel is washing tape die er omheen gewikkeld is. “Het Hema boekenrekje” maakte ik na met 2 rekjes van Duplo met daartussen houtjes die ik op maat knipte en wit verfde. De houtjes heb ik met dubbelzijdige tape op de Duplo rekjes geplakt en het gehele rek heb ik ook met dubbelzijdige tape aan de muur geplakt. Dan, als laatste, heb ik de Zuiver tafeltjes nagemaakt, waar wij er zelf 1 van hebben. Ik knipte ronde, kurken onderzetters tot de formaatjes die ik wilde en bevestigde er witte paperclips onder met dubbelzijdige tape.

 

Als bewoners koos ik voor de familie Pluis, mét vriendjes. Om de simpele reden dat dit een stuk voordeliger was dan Sonny Angels. Bovendien dacht ik, dit is weer eens wat anders, want iedereen heeft al Sonny Angels. img_20161120_122411-1jpg(Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het hele mooie en toffe popjes.) En daarbij, dacht ik, dit zijn poppetjes die Jaelyn (her)kent.
Toen Jaelyn het huis cadeau kreeg en het eerste wat ze zei: “Ohhh een Nijntjehuis!” was en ik daarbij haar blije snoetje zag, wist ik dat dit een goede keus is geweest. Vader en moeder Pluis scoorde ik via marktplaats en de andere 5 zitten in het spel “Nijntje speelt tikkertje”, wat ik voor €10 kocht bij Intertoys.

img_20161121_124626img_20161121_124634

Hier nog even de (meeste) spullen bij elkaar, die ik gebruikt heb bij het opknappen van het huis. Het vilt en de houtjes kocht ik bij een hobbywinkel. De kledinghanger-paperclips kocht ik zoals ik al zei bij Hema. De onderzetters bij Albert Heijn. De gele, roze en mintkleurige verf zijn van Kwantum. De peach kleurige verf van Praxis (de kleurcode weet ik niet meer:S). De zwart/witte paperclips en de dubbelzijdige tape zijn van de Action. De peach kleurige duck tape kocht ik online. En de stofjes, zoals ik al zei, bij Zeeman.

img_20161120_124009-1jpg

Zo, dat is een flinke lap tekst geworden voor een eerste blog.
Ik hoop dat er nog lezers zijn die tot dit punt hebben gelezen.;)
Mocht je nog vragen hebben na het lezen, stel ze gerust.
Daarbij wil ik graag nog even aangeven, dat ik het een eer vind als ik iemand heb kunnen inspireren hiermee. Mocht je iets posten waarbij ik als inspiratie heb gediend en je wilt daarbij mijn naam noemen, dan mag dit altijd.;)

 

 

8 gedachtes over “Het Poppenhuisproject

  1. Erg goed beschreven Nienke. Het gaat je goed af merk ik al lezende.
    Vooral liefde, genieten en beschrijven. Een hele mooie combi om je creativiteit te laten zien.
    Geweldig meis, ga vooral door.

    Geliked door 1 persoon

  2. Geweldig! Wat ontzettend mooi gedaan! Ik heb nu ook zin om een poppenhuis te maken, nog even wachten alleen want mijn dochtertje is nog iets te klein 😉 maar je hebt me geïnspireerd!

    Geliked door 1 persoon

  3. Wauw, hoe knap heb je dit gedaan?! Werkelijk, ik kan het me niet voorstellen dat ik dit ooit voor mekaar zou krijgen, haha! Deze komt echt in mijn top 10 to-do DIY’s (die er jammer genoeg uiteindelijk nooit van gaan komen, maar soit) 😉

    Like

    1. Ah wat lief! Ik zou zeggen gewoon beginnen en gaandeweg zul je van jezelf versteld staan. Zo ongeveer ging het bij mij in ieder geval.:) Echt, ik ben helemaal geen knutselheld!🙈 Dankje voor je lieve compliment. Mocht je toch ooit zover komen, ben ik wel benieuwd naar ’t resultaat.;)

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie